ter nagedachtenis aan de maritieme ramp met de stoomboot Sultana zullen artefacten uit de huidige locatie met twee kamers, recentelijk verzamelde items en professioneel geproduceerde exposities worden getoond die alle facetten van het verhaal van de burgeroorlog zullen vertellen.
Gene Salecker (hieronder), een auteur en docent van Sultana, zei dat de gerenoveerde en uitgebreide ruimte in de oude middelbare school in Marion, Ark., veel groter zal zijn en op een meer prominente plek in de stad zal liggen. Baanbrekend werd vrijdag gehouden, op Veteranendag.
De Sultana explodeerde en vloog in brand in de Mississippi Rover, niet ver van Marion op 27 april 1865. Ongeveer 1.200 passagiers en bemanningsleden kwamen om. Honderden federale soldaten, velen zijn onlangs vrijgelaten uit Zuidelijke gevangenisseninclusief Andersonville en Cahaba, waren op weg naar huis, een wreed lot na maanden of jaren van ontbering te hebben doorstaan.
De gymzaal-auditorium van de school zal grotendeels worden gestript, hoewel de bemanning zal proberen zoveel mogelijk van de oorspronkelijke vloer te behouden. “Naast de renovatie van de bestaande structuur, zal er aan de zuidkant van het gebouw een nieuwe aanbouw worden gebouwd, waarin de hoofdingang, het kaartverkooppunt, de museumwinkel en … het auditorium en het oriëntatietheater zullen worden ondergebracht”, aldus Wyley Bigger, directeur van speciale operaties en projecten voor de Sultana rampenmuseum. (De baanbrekende vond plaats in de oude sportschool)
Sectie voor sectie kijken naar museumervaring
The Picket vroeg Salecker, die veel items aan het museum heeft geschonken, om meer informatie te geven over de ervaring voor bezoekers zodra de nieuwe locatie wordt geopend. Sommige reacties zijn kortheidshalve bewerkt.
V. Ik heb een uitgebreide beschrijving nodig, alstublieft, van wat er allemaal in het museum zal zijn, hoe de bezoekersstroom zal verlopen en de belangrijkste thema’s. Wat moet de afhaalmaaltijd zijn als iemand vertrekt?
EEN. Ons aanvankelijke concept, en het kan variëren als we eenmaal diep in de daadwerkelijke lay-out van het museum komen, is om mensen het museum binnen te laten gaan en een korte video te laten zien waarin wordt uitgelegd wat de Sultana ramp is en hoe het zoveel mensen heeft getroffen – overlevenden, families van de gedoden, redders, nakomelingen en etc.
We zijn van plan mensen vervolgens door een gedeelte te laten lopen dat een overzicht zal geven van de burgeroorlog en het belang van stoombootvaren op de rivier de Mississippi. Vervolgens betreedt een persoon een display op het gebouw van de Sultana en over haar eerste twee dienstjaren. Het volgende deel zal gewijd zijn aan gevechten, gevangenneming en gevangenissen in de burgeroorlog. (Lees over een ex-gedetineerde die de herinnering aan de ramp levend hield tot op de dag van sterven.)
Vervolgens komt er een sectie gewijd aan Camp Fisk, het neutrale uitwisselingskamp buiten Vicksburg waar de gevangenen samenkwamen in de hoop te worden uitgewisseld en naar huis te worden gestuurd. Ons volgende deel zal de omkoping, hebzucht en corruptie bespreken die de drie stoomboten omsingelden die de ex-gevangenen naar het noorden vervoerden. De nadruk zal liggen op de Sultana.
Van daaruit hopen we mensen onder te dompelen in het laden van de Sultana door een schaalmodel van de stoomboot te hebben waar mensen aan boord kunnen gaan en de ketels, de motoren, misschien de kajuiten kunnen zien. Hier zullen verhalen zijn over het laden en de overbevolking, en over de tweedaagse reis stroomopwaarts.
Het volgende deel zal de explosie, de gevechten om te overleven en de activiteiten van de vele reddingswerkers toelichten. Dit gedeelte bevat informatie over de ziekenhuizen, de reddingsboten, de activiteiten bij Fort Pickering (het fort dat de zuidelijke waterweg naar Memphis bewaakt).
Onze volgende sectie zal informatie bevatten over de nasleep van de ramp – de (Capt.) Speed-proef, de oprichting van de Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company, en de wetten die zijn aangenomen om te voorkomen dat een dergelijke ramp zich opnieuw voordoet.
De bezoeker van het museum stapt dan een gebied binnen met onze Wall of Honor, waarop alle personen aan boord van het museum staan vermeld Sultana tussen 24 en 27 april 1865 terwijl ze stroomopwaarts van Vicksburg voer – ex-gevangenen, bewakers, bemanning en burgerpassagiers. Waar mogelijk hebben we echte foto’s van de persoon.
De laatste twee secties bevatten informatie over de reünies van de Sultana overlevenden, de stroom Sultana Verenigingsreünies, en over de verschillende monumenten en markeringen die zijn neergezet om de grootste maritieme ramp in de Amerikaanse geschiedenis te herdenken.
Het permanente museum zal ook een tijdelijke tentoonstellingsruimte bevatten met wisselende tentoonstellingen in bruikleen van andere musea. Deze exposities zullen niet alleen gerelateerd zijn aan de burgeroorlog, maar alle Amerikaanse oorlogen, evenals andere interessante Amerikaanse displays. We zullen ook een auditorium hebben dat kan worden gebruikt voor Sultana Disaster Museum-seminars, evenementen en meer.
V. Wat zullen de “kenmerkende” artefacten of geconstrueerde objecten zijn die het meest de aandacht van een bezoeker zullen trekken?
A. De kenmerkende artefacten zijn natuurlijk die echte stukken van de Sultana die in de loop der jaren zijn verzameld of door veel van de overlevenden aan boord van de Sultana. Deze stukken omvatten:
— Verschillende stukken vuursteen en zware metalen schudplaten uit de ovens van de Sultana
— Stukken hout die jaren later uit het wrak zijn gehaald en aan overlevenden zijn gegeven als dierbare souvenirs
— Houten hamer gemaakt van het hout van de Sultana
— Een paar knopen van de geklede jas die tijdens de ramp is bewaard door de kapitein van de bewakingseenheid
— Een paar handgemaakte houten kammen (een hieronder) gesneden door de gevangenen terwijl ze in een Geconfedereerde gevangenis zaten en aan boord van de Sultana
— Slinger van patroonkist gevonden langs de oever van de rivier de Mississippi kort na de ramp
— Riet gemaakt van het hout van de Sultana
— Displaybord gemaakt van hout uit de Sultana met verschillende kleine metalen artefacten die uit het wrak zijn gehaald
— Mes gemaakt van een dossier en gedragen door een van de ex-gevangenen aan boord van de Sultana
— De moersleutel van de stoomboot zou afkomstig zijn uit de Sultana
— Katoenbaalhaak geborgen uit het wrak van de Sultana
Daarnaast zijn er in ons museum tientallen voorwerpen te zien die gebruikt zijn bij de vele reünies van de Sultana Survivors ‘Association – reünielinten, talloze vlaggen, een welkomstbanner, een geborduurde banner van een adelaar, metalen adjudant-verzameldoos, tijdschriften, notulen, enveloppen met briefpapier van de Association, schootbureau van de secretaris van de vereniging en een paar muurplaten.
Een van de meest herinnerde overlevenden was Pvt. William Lugenbealdie het overleefde door de Sultana‘s huisdier alligator en drijvend naar veiligheid in zijn stevige houten kist.
Ons museum heeft twee wandelstokken van Lugenbeal, een pijp, een servetring en een curiosadoos, allemaal versierd met de afbeelding van een alligator en een inscriptie naar de man die ‘gered door een alligator’ was.
En aangezien we ook een museum zullen zijn dat het belang van stoomboten op de rivier de Mississippi bespreekt, hebben we ook veel stoombootmemorabilia uit 1850-1860 — een eerste klas stoombootticket uit 1857, een tweede klas dekpassageticket uit 1858, een hoofdsalon maaltijdkaart uit de jaren 1860, een handgeschreven menu van een stoomboot uit de jaren 1860 (uiterst zeldzaam, links), een stoombootloods uit 1858 en een stoombootingenieurscertificaat uit 1854.
Na de ramp moesten niet alleen de piloten en machinisten een vergunning hebben, maar ook de gezagvoerder en eerste stuurman. We hebben daarom een 1881 stoombootkapitein (kapitein) licentie en een 1889 eerste stuurman licentie.
En ik zou nalatig zijn als ik zou vergeten te vermelden dat we een echte motor uit 1840 hebben van de stoomboot LeRoy.
V. Worden alle items/artefacten in het huidige museum tentoongesteld op Military Road? Zijn er enkele in opslag die op de nieuwe site zullen debuteren? Zo ja, wat zijn dat?
A.
Hopelijk hebben we ruimte voor alle items die momenteel te zien zijn in ons tijdelijke museum – en in de achterkamer – om te worden tentoongesteld in ons permanente museum. Elk item waar we geen ruimte voor hebben, wordt gerouleerd met tentoongestelde items, zodat alle items uiteindelijk hun moment krijgen om te schitteren! We hebben een paar stukken die momenteel niet te zien zijn in het tijdelijke museum vanwege ruimtegebrek. De ene is de daadwerkelijke stoombootmotor uit 1840 van de stoomboot LeRoy en de andere is een ander 4 meter hoog model van de Sultanadit toont het moment na de ramp met het gat dat in het midden van de boot was geblazen, de schoorstenen naar beneden, het stuurhuis weg, de dekken stortten op elkaar in en tonnen stoom ontsnapten door het explosiegat.
Alle artefacten die ik in 2020 bezat, zijn destijds aan het museum geschonken. Ik stel me voor dat ze allemaal in het permanente museum zullen worden tentoongesteld als de ruimte het toelaat. Zo niet, dan worden ze een paar keer per jaar geroteerd met andere items. Ongeveer 85-90 procent van de stukken in het museum komt uit mijn collectie.
Er zijn enkele items die ik in 2021 en 2022 heb opgehaald die niet zijn geweest geschonken aan het museum. Ik hoop dat ze hun debuut zullen maken als het permanente museum opengaat.
Gymsite zorgt voor nostalgie bij buurtbewoners
Wyly Bigger, de projectdirecteur van het Sultana Disaster Museum, zei
“dat terwijl de bouw van een gloednieuw gebouw (zoals eerst voorzien) mogelijk meer vrijheid in architectuur en tentoonstellingsontwerp mogelijk heeft gemaakt, ik geloof dat het hebben van het museum in deze historische ruimte een nieuw element aan het museum toevoegt dat de ervaring voor liefhebbers van geschiedenis kan verbeteren .”
Het gebouw (boven) werd voltooid in 1938-1939 tijdens het New Deal-tijdperk door de Federal Emergency Administration of Public Works (later bekend als de Public Works Administration). Het organiseerde tentoonstellingsbasketbalwedstrijden van de University of Arkansas en Louisiana State University.
“Naast de geschiedenis is het een plek met goede herinneringen voor veel lokale bewoners die daar naar school gingen en daar voetbalden. Door dit gebouw te behouden en het een bestemming te geven waar het er geen had, combineren we zijn geschiedenis met die van de Sultana en creëren we een rijk collectief van geschiedenissen op één plek,’ zei Bigger.
De gepensioneerde John Fogleman, hoofd van de Sultana Historical Preservation Society, vertelde het publiek bij de baanbrekende werkzaamheden over de rol van de overlevenden van de ramp.
“Dit museumidee is niet bij ons begonnen. Het zaadje voor het idee van een museum werd geplant door de feitelijke overlevenden. Niet voor een museum. Alles wat ze wilden was een monument “langs de rivier de Mississippi. Die inspanning kwam nooit tot bloei. Dit is het moment om dat recht te zetten, zei Fogleman.
De voormalige Amerikaanse minister van Transport Rodney Slater besprak de moord op president Abraham Lincoln bijna twee weken voordat de Sultana ontplofte. Slater zei dat Lincoln benadrukte dat tijdens de oorlog geen soldaten tevergeefs stierven en dat alle mannen gelijk waren geschapen. Hij vroeg de menigte om de nagedachtenis van de slachtoffers van de ramp te zegenen