De Britse Royal Navy werd gedwongen een geheime operatie af te breken en een van haar strategische nucleaire onderzeeërs van 3,5 miljard dollar, het Vanguard Class-schip HMS Victorious, terug te roepen nadat er brand aan boord was uitgebroken. De schepen van de Vanguard-klasse behoren tot de zwaarst bewapende ter wereld wat betreft de lading van kernwapens. 128 kernkoppen per schip. Schade veroorzaakt door de brand omvatte onder meer de vernietiging van een elektrische omvormer, waardoor het schip gedwongen werd in de Noord-Atlantische Oceaan aan de oppervlakte te komen om giftige dampen weg te spoelen voordat het ongepland terugkeerde naar Schotland voor reparatie. Een woordvoerder van de Royal Navy weigerde commentaar te geven op de details van het incident, maar beweerde dat de Britse “voortdurende op zee [nuclear] afschrikking is onaangetast.”
Hoewel de brand aan boord van de HMS Victorious eind september plaatsvond, werd deze pas begin november gemeld. Het incident volgt op berichten dat het eerste schip van de Vanguard-klasse, de HMS Vanguard, in de nabije toekomst in het droogdok zou blijven omdat er steeds nieuwe technische problemen werden ontdekt. De onderzeeër is sinds 2015 al meer dan zeven jaar in groot onderhoud voor een bedrag van meer dan $ 600.000. Het volgt ook klokkenluidersrapporten dat personeel dat werkt bij Royal Naval Armaments Depot Coulport, waar kernwapens voor de onderzeeërs zijn opgeslagen, was geëvacueerd vanwege een “ernstig stralingslek”. Een eerder rapport begin 2020 van de ontdekte dat wanbeheer van de kernwapeninfrastructuur voor de onderzeeërvloot de Britse strijdkrachten 1,75 miljard dollar had gekost. De onderzeebootvloot van Groot-Brittannië heeft over het algemeen met minder controverse en minder schandalen te maken gehad in termen van kosten en prestaties dan de oppervlaktevloot, waarbij activa zoals de torpedobootjagers van de Type 45-klasse berucht zijn geworden vanwege hun zeer slechte prestaties en betrouwbaarheid. Toch komen er de laatste jaren steeds vaker meldingen binnen van problemen met de onderzeebootvloot.